dr hab. Piotr Bogalecki, prof. UŚ

Historyk i teoretyk literatury, komparatysta, kulturoznawca, badacz neoawangardy. Kierował projektem „Wiersze-partytury jako wyzwanie dla literaturoznawstwa: recepcja – reminiscencje – rewizje teoretycznoliterackie (na materiale polskiej poezji 1945-2010)”, finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki. Jego naukowe zainteresowania koncentrują się na trzech głównych tematach badawczych: postsekularyzm jako perspektywa interpretacyjna dwudziestowiecznej literatury i kultury polskiej, teoria literatury wobec praktyk sztuki awangardowej i neoawangardowej oraz historia powojennej polskiej poezji eksperymentalnej i intermedialnej, ze szczególnym uwzględnieniem związków literatury i muzyki. Opublikował trzy monografie: „Niedorozmowy”. Kategoria niezrozumiałości w poezji Krystyny Miłobędzkiej (Warszawa 2011), Szczęśliwe winy teolingwizmu. Polska poezja po roku 1968 w perspektywie postsekularnej (Kraków 2016) oraz – w serii Awangarda/Rewizje – Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy. Białoszewski – Czycz – Drahan – Grześczak – Partum – Wirpsza (Kraków 2020). Współredagował tomy: Umaszynowienie (Szczecin 2009), Drzewo Poznania. Postsekularyzm w przekładach i komentarzach (Katowice 2012), Więzi wspólnoty. Literatura – religia – komparatystyka / The Ties of Community. Literature, Religion, Comparative Studies (Katowice 2013), Polytropos. Na drogach Tadeusza Sławka / Tracing Tadeusz Sławek`s Routes (Katowice 2016), Marani literatury polskiej (Kraków 2020). Pracuje w Instytucie Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego. Kontakt: piotr.bogalecki@us.edu.pl.

Wybrane publikacje dotyczące neoawangardy:
Mapa i audytorium. Kierunki rozwoju wiersza kartograficznego w polskiej poezji eksperymentalnej. „Teksty Drugie” 2022, nr 1, s. 28-46.
“Not enough for a trace”. On “Spis z natury” [“Register from nature”] and other early poems by Krystyna Miłobędzka. Tłum. P. Zagórska. „Forum Poetyki” 2021, nr 24, s. 62-81.
Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy. Białoszewski – Czycz – Drahan – Grześczak – Partum – Wirpsza. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2020, ss. 498
Pomarańcza dla Juliana Kornhausera. „Teksty Drugie” 2019, nr 4, s. 39-60.
 „Usługi bezimienne”. Figura marana w twórczości Aleksandra Wata. „Pamiętnik Literacki” 2019, z. 4, s. 79-107.
Błogosławieństwa awangardy. „Pisarz pism nie św.” Miron Białoszewski. „Wielogłos” 2019, nr 2, s. 85-114.
Transcripts. Tradition and Experiment in Polish Post-War Score-Poems. „Wielogłos” 2018, nr 1 (Special Issue), s. 1-24.
Z ducha muzyki? Czternaście wariacji o „Mieście: partyturze” i innych „wierszach nadsłownych” Mariana Grześczaka. „Przestrzenie Teorii” 2018, nr 29, s. 87-125.
Lewą ręką. Polscy teoretycy poezji konkretnej jako konkretyści (Józef Bujnowski, Tadeusz Sławek, Piotr Rypson). „Er(r)go” 2018, z. 1, s. 179-210.
Przerób miasto. Berlin Zachodni Witolda Wirpszy. W: Nauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy. Red. W. Browarny, P. Mackiewicz, J. Orska. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018, s. 185-208.
Settling Old Scores. The Concept of Musical Score in Literary Theory. „Wiener Slawistischer Almanach” 2017, Sonderband 92 (Theory of Literature as a Theory of the Arts and the Humanities), s. 181-200.
Spektralne koniugacje Witolda Wirpszy. „Teksty Drugie” 2016, nr 2, s. 254–271.

Kontakt: piotr.bogalecki@us.edu.pl